Geçen hafta cumartesi gecesi iki kız arkadaşımla Bursa'da F.S.M Bulvarı’na bir şeyler yiyip içip, biraz da laflamak için çıkmıştık. O bulvarı pek severim, bana bizim Bağdat Caddesini hatırlatır. Neyse lafı uzatmayım, gideceğimiz mekâna oturmadan önce sevgili kankam Figen, “Şu bayiden bir sigara alayım.” dedi ve hep birlikte oraya yöneldik. Ben sağa sola bakınırken Figen birden hayret dolu bir sesle ,“ Annem, o da ne? Neden bu sigaralara geberik adam resimleri koymuşlar?” diye bağırınca ben ne olduğunu şaşırdım. Ama arkadaşımın tepkisi görülmeye değerdi. Figen hala “ Allah Allah, sanki bilmiyoruz zararını ama gözümüze sokmaya ne gerek var canım, nasıl içeceğim ben şimdi bunu?” derken ben gülme krizine girmiştim. Yalnız ben mi? Arzu da, gülmemek için son gücüyle savaş veren ama başaramayın genç satıcı arkadaş da gülüyordu. Bu arada Arzu, Figen’den daha sıkı bir sigara bağımlısıdır. Ama o resimlere hiç aldırış etmiyordu bile…


Gülme krizimiz bittikten ve bayiden çıktıktan sonra gidip oturduk bir yere. Kızlar yaktılar sigaralarını ve olayın kritiğini yapmaya başladık. Ben Figen’e “Artık bu resimler de sigarayı bıraktırmaya yetmezse, hiçbir şey engel olamaz” dedim. Ama

Figen, hemen bir çare buldu geberik adam resimlerine. “Onları görmektense dizerim bir sigaralığa hiç de moralimi bozamam,” dedi.
Yaa, işte böyle demokraside çareler tükenmez. Sanırım bu geberik adam resimleri sigara tabakalarının satışını artırmaya yarayacak.

Ülkemizde uygulanan sigara yasağı, bağımlıların bu meretti bırakması için ne kadar etkili oldu bilmiyorum ama yeni sigara paketleri bir ölçüde işe yarayacak gibi gözüküyor. Önce paketlerin üzerine kocaman yazılarla sigara sağlığa zararlıdır, öldürür gibi uyarılar yazıldı. Kimse umursamadı. Hele biz Türk milleti hiçbir şeyden korkmayız ya. Bizi koruyan özel bir güç varmış gibi. Ne aids ne kanser ne başka bir illet bize zarar veremez! Atın ölümü arpadan olsun misali pek vurdumduymazızdır…

Umarım bu mesajlar biraz etkili olur. Ama bana çok komik geliyor. Tütünü üret, işle, içilecek hale getir, satışa sun ve paketin üstüne yazılar yaz, geberik adam resimleri yerleştir. Bu ne perhiz, bu ne lahana turşusu hesabı… Ne diyelim, hayırlı olsun.

Her zaman beden, ruh ve zihin sağlığınızın yerinde olmasını diliyorum.
Sevgiyle kalın.

Şadan Hergüner